Sint Sebastiaangilde Mierlo wint Gemeentewisselschild 2026

Sint Sebastiaangilde Mierlo wint Gemeentewisselschild 2026

Niall Eilander wint Gemeentewisselschild 2026

 

De jaarlijkse strijd om het Gemeentewisselschild van Geldrop-Mierlo heeft zaterdag opnieuw gezorgd voor een sportieve en gezellige gildemiddag. Op de Gildehoek van het Sint Catharina en Barbaragilde Geldrop, naast Manege Meulendijks aan de Strabrechtseheideweg, kwamen de vier gilden van Geldrop-Mierlo bijeen om uit te maken wie zich een jaar lang winnaar van het Gemeentewisselschild mocht noemen.

De wedstrijd om het Gemeentewisselschild wordt al sinds de gemeentelijke fusie van Geldrop en Mierlo in 2004 gehouden. Daarmee is deze jaarlijkse ontmoeting inmiddels uitgegroeid tot een mooie traditie die al 22 jaar de onderlinge verbondenheid tussen de gilden van Geldrop-Mierlo benadrukt.

Onder uitstekende weersomstandigheden vonden deelnemers en supporters moeiteloos hun weg naar de Gildehoek. De middag begon met een warm welkom, waarbij de aanwezigen konden genieten van een kop koffie met een plak cake. Vanaf het terras, direct naast de schietbomen, was de wedstrijd uitstekend te volgen.

Na de inschrijving en loting van de schietvolgorde kon de strijd beginnen. In een gemoedelijke en broederlijke sfeer namen de vier gilden het tegen elkaar op: het Sint Catharina en Sint Barbaragilde Mierlo, het Sint Sebastiaangilde Mierlo, het Sint Jorisgilde Zesgehuchten en het Sint Catharina en Barbaragilde Geldrop.

In totaal verschenen 27 schutters aan de schietbomen. Eerst werd gestreden om de plaatsen voor de finale. Vanuit de voorronden kwamen uiteindelijk twaalf finalisten naar voren die na een korte pauze de eindstrijd mochten aangaan. Om 15.45 uur begon de spannende finale, waarin de schutters alles op alles zetten om de puist van de schutsboom te schieten.

Na een zenuwslopende strijd was het uiteindelijk Niall Eilander van het Sint Sebastiaangilde Mierlo die met zijn 44e schot, na zorgvuldig richten en geduldig afwachten, de puist naar beneden wist te halen. Daarmee veroverde hij het Gemeentewisselschild en volgde hij Cleo van Kemenade van het Sint Jorisgilde Zesgehuchten op als titelhouder.

Onder luid applaus en na vele felicitaties werd het Gemeentewisselschild uitgereikt door burgemeester Jos van Bree. Ondanks een druk programma maakte de burgemeester tijd vrij om aanwezig te zijn bij deze bijzondere gildeactiviteit en persoonlijk het wisselschild aan de winnaar te overhandigen.

Namens het organiserende Sint Catharina en Barbaragilde Geldrop bedankte keizer Rinus Verhoeven alle aanwezigen voor hun komst en bijdrage aan deze geslaagde middag. Terugkijkend kan worden gesproken van een gezellige, sportieve en succesvolle bijeenkomst waarin traditie, broederschap en vriendschap opnieuw centraal stonden.

Volgend jaar wordt de strijd om het Gemeentewisselschild gehouden bij het Sint Catharina en Sint Barbaragilde Mierlo, waar de gilden elkaar opnieuw zullen treffen voor deze bijzondere traditie.

 

Aankomende evenementen